Educație și revelație
Așa cum unii deja știți, eu sunt profesor de biologie și pasionată de povești, de scrierea creativă. Îmi place jocul și învățarea prin joc. De la jocurile de cuvinte până la cele mai complexe.
Copiii – oricât ar fi de mari (credeți-mă!) – învață mult mai ușor prin joacă.
Așadar, dacă aveți copii în clasa a IV-a sau a V-a, jucați-vă cu ei când învață.
Exemple de jocuri:
- Ecosistemul poate fi terestru, acvatic sau subteran. Împarte o foaie în două și scrie care sunt componentele unui ecosistem la care te gândești (pădurea, oceanul, râul, peștera etc.) În dreptul fiecărei componente (BIOTOP ȘI BIOCENOZĂ) desenează/scrie un număr de 2-3 elemente care intră în alcătuirea sa.
Apoi, crează o poveste răspunzând la diferite întrebări: Care sunt factorii care pot modifica biocenoza? Ce se întâmplă cu factorii biotopului în diferite anotimpuri? Cum putem interveni în aceste procese? Ce comportamente au animalele care trăiesc în ecosistemul ales? Ce s-ar întâmpla dacă nu ar mai găsi hrană?
- Creați diorame! Folosiți animale din plastic sau pur și simplu create de voi din hârtie, pânză.
- Cine a fost Grigore Antipa. Căutați informații despre el și realizați o fișă schematică.
Grigore Antipa (n. 27 noiembrie 1867, Botoșani – d. 9 martie 1944, București) a fost un naturalist, biolog darwinist, zoolog, ihtiolog, ecolog, oceanolog și profesor universitar român. Este savantul care a renovat total și instalat în 1906 Muzeul Național de Istorie Naturală, care acum îi poartă numele, în actualul său lăcaș din București.
Și-a petrecut copilăria la Botoșani, într-un cartier locuit de mulți armeni și evrei, care l-au deprins cu limbile străine. Tatăl său era avocat, dar și-a pierdut devreme părinții și a fost crescut de mătuși, într-un mediu modest. Mulțumită fratelui său mai mare, Nicolae, care era parazitolog, a obținut o bursă regală și a făcut studii universitare la Jena (Germania), cu celebrul naturalist Ernst Haeckel (1834-1919), inventatorul ecologiei. Și-a continuat cercetările științifice în Franța și Italia. Din această perioadă datează un studiu al său asupra evoluției timusului la pești.
A fost director al Muzeului Național de Istorie Naturală (1892 – 1944). Principiile și inovațiile sale muzeologice, privind organizarea acestui muzeu, modul de expunere, aranjamentul și explicarea colecțiilor, au stârnit interesul specialiștilor străini, care i-au solicitat o lucrare referitoare la organizarea muzeelor de istorie naturală, care a fost publicată în 1934, purtând titlul Principes et moyens pour la réorganisation des musées d’histoire naturelle. Pornind de la reorganizarea muzeului bucureștean, în 1907 apar, pentru prima dată, dioramele biologice, care au reprezentat o nouă etapă în evoluția și organizarea muzeelor de istorie naturală. Primele diorame prezentau viața de pe piscurile munților Carpați, din regiunea colinelor, din Bărăgan, precum și din zona inundabilă a Deltei Dunării. De asemenea, în Muzeul de Istorie Naturală există și numeroase diorame care înfățișează fauna din regiunile de tundră, prerie, savană sau din deșertul Sahara. Datorită acestei prezentări deosebite, numeroase muzee europene și americane au solicitat sprijinul savantului român pentru organizarea colecțiilor lor muzeistice. Grigore Antipa a fost membru al Academiei Române și a mai multor academii din străinătate. A întemeiat școala românească de hidrobiologie și ihtiologie. L-a recomandat ca șef de secție pe oceanologul și biologul Mihai C. Băcescu.
- Ce spuneți de o plimbare prin Muzeul de Științe Naturale „Grigore Antipa”? Apoi, scrieți în jurnal ce v-a plăcut/ce nu v-a plăcut.
- Luați un caiet micuț, un notes și realizați propriul dicționar biologic. Puteți lipi și fotografii reprezentative, printate de pe internet.
Vă recomand cu încredere Caietele de biologie de la editura Booklet. Conțin exerciții creative, bine realizate, care oferă bucurie și lejeritate în fixarea noțiunilor de bază.
- Zonele polare
*gheață *Polul Sud *Polul Nord *balena albastră
- Alege trei animale din zonele polare și completează tabelul.
Animal 1 – | Animal 2 – | Animal 3 – | |
Regiune polară: | |||
Biotop: | |||
Adaptări: |
- Animalele polare au fost sursă de inspirație pentru scriitori. „MobyDick” este una dintre operele celebre. Mai cunoști alte povești în care personaje sunt animalele polare? Exemplifică! Alege o poveste și realizează un scurt rezumat. (Nu uita că poți căuta informații și despre scriitorii acestor povești! Astfel îți formezi o vastă cultură generală).
- Cum poți contribui la salvarea animalelor polare?
- Scrie o poezie sau o minipoveste despre un animal polar.