GEOGRAFIE
Gloria şi Toma vor să plece în tabără în vacanţa de primăvară.
–
Ar fi bine să ascultăm
prognoza meteorologică, grăi fata.
Ar fi bine să ascultăm
prognoza meteorologică, grăi fata.
–
Da, ai dreptate. Este
recomandat să cunoaştem exact deplasarea
fiecărui tip de masă de aer, adăugă Toma.
Da, ai dreptate. Este
recomandat să cunoaştem exact deplasarea
fiecărui tip de masă de aer, adăugă Toma.
–
Eşti minunat! Ai spus
definiţia prognozei.
Eşti minunat! Ai spus
definiţia prognozei.
–
Te-ai prins!
Te-ai prins!
Prognoza este importantă pentru:
a)
grădinărit; b)
transporturi; c) sport.
grădinărit; b)
transporturi; c) sport.
Cei doi şi-au pregătit haine potrivite
pentru tabără. Au ajuns la gară. Acolo îi aştepta învăţătoarea şi ceilalţi
colegi.
pentru tabără. Au ajuns la gară. Acolo îi aştepta învăţătoarea şi ceilalţi
colegi.
–
Vremeava fi frumoasă!
Ne vom juca în aer liber! spuse învăţătoarea.
Vremeava fi frumoasă!
Ne vom juca în aer liber! spuse învăţătoarea.
–
Să sperăm că nu vor fi
deloc nori, completă Toma.
Să sperăm că nu vor fi
deloc nori, completă Toma.
– Norii se formează
prin condensarea vaporilor de apă la înălţimi mari. Sunt formaţi din picături
fine de apă şi cristale de gheaţă.
prin condensarea vaporilor de apă la înălţimi mari. Sunt formaţi din picături
fine de apă şi cristale de gheaţă.
– Într-adevăr! Cei albi
sunt subţiri, iar cei groşi sunt cenuşii,completă
un băiat ochelari.
sunt subţiri, iar cei groşi sunt cenuşii,completă
un băiat ochelari.
Aşadar, norii se
formează prin:
formează prin:
a)
evaporare; b) îngheţ;
c) condensare.
evaporare; b) îngheţ;
c) condensare.
În tren, copiii s-au jucat
diferitejocuri. Unii au desenat. Cei care priveau peisajul au exclamat:
diferitejocuri. Unii au desenat. Cei care priveau peisajul au exclamat:
–
A început să plouă!
A început să plouă!
–
Se opreşte pînă coborîm din tren.
Se opreşte pînă coborîm din tren.
Ploaia este o precipitaţie:
a)
solidă; b) gazoasă;
c) lichidă.
solidă; b) gazoasă;
c) lichidă.
Toma şi Gloria se joacă „Cine ştie,
cîştigă!”.
cîştigă!”.
Cea mai întinsă apă stătătoare este:
a)
marea; b)
oceanul; c) lacul.
marea; b)
oceanul; c) lacul.
Cea mai mare apă curgătoare este:
a)
rîul; b) pîrîul;
c) fluviul.
rîul; b) pîrîul;
c) fluviul.
Trenul s-a oprit în gara staţiunii montane. Copiii au coborît
fericiţi. Ajunseseră în tabăra mult aşteptată.
fericiţi. Ajunseseră în tabăra mult aşteptată.
–
Crestele munţilor sunt
înzăpezite! exclamă Gloria.
Crestele munţilor sunt
înzăpezite! exclamă Gloria.
–
Ce aer curat!, murmură
Toma.
Ce aer curat!, murmură
Toma.
–
Hei! Te-am auzit. În ce
organe ale corpului se depozitează
oxigenul?
Hei! Te-am auzit. În ce
organe ale corpului se depozitează
oxigenul?
a)
rinichi; b)
plămîni; c) stomac.
rinichi; b)
plămîni; c) stomac.
–
Cum se numeşte procesul
prin care plantele transformă dioxidul de carbon în prezenţa soarelui în
oxigen? nu se lăsă mai prejos Toma.
Cum se numeşte procesul
prin care plantele transformă dioxidul de carbon în prezenţa soarelui în
oxigen? nu se lăsă mai prejos Toma.
a)
respiraţie; b) circulaţie; c)
fotosinteză.
respiraţie; b) circulaţie; c)
fotosinteză.
–
Priviţi! Un melc se
află lîngă piciorul tău. Ai grijă, Toma!
Priviţi! Un melc se
află lîngă piciorul tău. Ai grijă, Toma!
–
Să-i cîntăm „Melc, melc
codobelc”, strigară copiii.
Să-i cîntăm „Melc, melc
codobelc”, strigară copiii.
–
Cum se numeşte căsuţa
melcului? întrebă învăţătoarea.
Cum se numeşte căsuţa
melcului? întrebă învăţătoarea.
a)
branhie; b)
cochilie; c) vizuină.
branhie; b)
cochilie; c) vizuină.
După ce s-au instalat în camere, au
mîncat şi s-au odihnit,copii au ieşit să cerceteze împrejurimile.
mîncat şi s-au odihnit,copii au ieşit să cerceteze împrejurimile.
–
Ce animale drăguţe!
grăi veselă Gloria.
Ce animale drăguţe!
grăi veselă Gloria.
–
Caii şi măgăruşii sunt
animale blînde, spuse Oana, prietena
Gloriei.
Caii şi măgăruşii sunt
animale blînde, spuse Oana, prietena
Gloriei.
–
Cu ce se hrănesc aceste animale?
Cu ce se hrănesc aceste animale?
a)
iarbă; b) lapte; c)
carne.
iarbă; b) lapte; c)
carne.
–
Miau,miauuu…
Miau,miauuu…
–
Ce pisică frumoasă! Îmi
plac rozătoarele!, afirmă Oana.
Ce pisică frumoasă! Îmi
plac rozătoarele!, afirmă Oana.
–
Nu te cred! Hahaha,
rosti Gloria. Să nu mai spui asta! Nu este corect! Animal rozător este: a) cîinele;
b) liliacul; c) şoarecele.
Nu te cred! Hahaha,
rosti Gloria. Să nu mai spui asta! Nu este corect! Animal rozător este: a) cîinele;
b) liliacul; c) şoarecele.
–
Mulţumesc pentru explicaţie, Gloria! Eşti o prietenă
adevărată.
Mulţumesc pentru explicaţie, Gloria! Eşti o prietenă
adevărată.
Cele două fete s-au
îmbrăţişat.
îmbrăţişat.
La cină li s-a servit budincă.
–
Este delicioasă!
Este delicioasă!
–
Mie nu-mi place! O
voiam mai dulce.
Mie nu-mi place! O
voiam mai dulce.
–
Poftim zahăr!
Îndulceşte-o după gustul tău.
Poftim zahăr!
Îndulceşte-o după gustul tău.
Organul de simţ pentru gust este: a)
pielea; b) ochiul; c) limba.
pielea; b) ochiul; c) limba.
Noaptea şi-a lăsat mantia peste tabără.
Luna a apărut mîndră pe bolta albastră. Stelele au început să pîlpîie vesele.
Luna a apărut mîndră pe bolta albastră. Stelele au început să pîlpîie vesele.
–
Uite Carul Mic!
Uite Carul Mic!
–
Da,este o constelaţie
frumoasă şi uşor de recunoscut, mărturisi Gloria.
Da,este o constelaţie
frumoasă şi uşor de recunoscut, mărturisi Gloria.
–
Ce anume? întrebă Oana.
Ce anume? întrebă Oana.
–
Constelaţia este o
grupare mică de stele.
Constelaţia este o
grupare mică de stele.
Oana a notatîn agendă. Constelaţia este:
a) grupare de planete; b) grupare mică de stele;
c) grupare de miliarde de stele.
a) grupare de planete; b) grupare mică de stele;
c) grupare de miliarde de stele.
– Stelele sunt corpuri cereşti
fierbinţi, formate din gaze ce ard permanent, adăugă Toma.
fierbinţi, formate din gaze ce ard permanent, adăugă Toma.
-Aşa este! Mie îmi plac stelele, rosti
Gloria.
Gloria.
– Ştii că sunt colorate?
– Da. Pot fi roşii (au o temperatură de
3000 grade Celsius), galbene(5500 grade
Celsius) şialbastre (30.000 grade Celsius), răspunse Gloria cu promptitudine.
3000 grade Celsius), galbene(5500 grade
Celsius) şialbastre (30.000 grade Celsius), răspunse Gloria cu promptitudine.
– Dar Universul ce este? interveni Oana.
– Universul este format din totalitatea
stelelor, organizate în galaxii şi spaţiul dintre ele, a dat Toma explicaţia.
stelelor, organizate în galaxii şi spaţiul dintre ele, a dat Toma explicaţia.
– Am înţeles. Universul este alcătuit
din: a) constelaţii; b) planete; c)
galaxii şi spaţiul dintre ele.
din: a) constelaţii; b) planete; c)
galaxii şi spaţiul dintre ele.
– Noapte bună, îngăimă Oana, căscînd.
– Vise plăcute!
– E timpul să mergem la somn!