Lectia de geografie cu Gloria si Toma de Claudia Groza

GEOGRAFIE
Gloria şi Toma vor să plece  în tabără în vacanţa de primăvară.
–        
Ar fi bine să ascultăm
prognoza meteorologică, grăi fata.
–        
Da, ai dreptate. Este
recomandat să cunoaştem exact deplasarea
fiecărui tip de masă de aer
, adăugă Toma.
–        
Eşti minunat! Ai spus
definiţia prognozei.
–        
Te-ai prins!
Prognoza este importantă pentru:
a)    
grădinărit; b)
transporturi;  c) sport.
Cei doi şi-au pregătit haine potrivite
pentru tabără. Au ajuns la gară. Acolo îi aştepta învăţătoarea şi ceilalţi
colegi.
–        
Vremeava fi frumoasă!
Ne vom juca în aer liber! spuse învăţătoarea.
–        
Să sperăm că nu vor fi
deloc nori, completă Toma.
– Norii se formează
prin condensarea vaporilor de apă la înălţimi mari. Sunt formaţi din picături
fine de apă şi cristale de gheaţă.
– Într-adevăr! Cei albi
sunt subţiri,  iar cei groşi sunt cenuşii,completă
un băiat ochelari.
Aşadar, norii se
formează prin:
a)    
evaporare;  b) îngheţ; 
c) condensare.
În tren, copiii s-au jucat
diferitejocuri. Unii au desenat. Cei care priveau peisajul au exclamat:
–        
A început să plouă!
–        
Se opreşte pînă  coborîm din tren.
Ploaia este  o precipitaţie:
a)    
solidă;  b) gazoasă; 
c) lichidă.
Toma şi Gloria se joacă „Cine ştie,
cîştigă!”.
Cea mai întinsă apă stătătoare este:
a)    
marea;  b) 
oceanul;  c) lacul.
Cea mai mare apă curgătoare este:
a)    
rîul;  b) pîrîul; 
c) fluviul.
Trenul s-a oprit în  gara staţiunii montane. Copiii au coborît
fericiţi. Ajunseseră în tabăra mult aşteptată.
–        
Crestele munţilor sunt
înzăpezite! exclamă Gloria.
–        
Ce aer curat!, murmură
Toma.
–        
Hei! Te-am auzit. În ce
organe  ale corpului se depozitează
oxigenul?
a)                 
rinichi;  b) 
plămîni;   c) stomac.
–        
Cum se numeşte procesul
prin care plantele transformă dioxidul de carbon în prezenţa soarelui în
oxigen? nu se lăsă mai prejos Toma.
a)    
respiraţie;  b) circulaţie;  c) 
fotosinteză.
–        
Priviţi! Un melc se
află lîngă piciorul tău. Ai grijă, Toma!
–        
Să-i cîntăm „Melc, melc
codobelc”, strigară copiii.
–        
Cum se numeşte căsuţa
melcului? întrebă învăţătoarea.
a)    
branhie;   b) 
cochilie; c) vizuină.
După ce s-au instalat în camere, au
mîncat şi s-au odihnit,copii au ieşit să cerceteze împrejurimile.
–        
Ce animale drăguţe!
grăi veselă Gloria.
–        
Caii şi măgăruşii sunt
animale blînde, spuse Oana,  prietena
Gloriei.
–        
Cu  ce se hrănesc aceste animale?
a)    
iarbă; b) lapte; c)
carne.
–        
Miau,miauuu…
–        
Ce pisică frumoasă! Îmi
plac rozătoarele!, afirmă Oana.
–        
Nu te cred! Hahaha,
rosti Gloria. Să nu mai spui asta! Nu este corect! Animal rozător este:   a) cîinele;  
b) liliacul; c) şoarecele.
–        
Mulţumesc  pentru explicaţie, Gloria! Eşti o prietenă
adevărată.
Cele două fete s-au
îmbrăţişat.
La cină li s-a servit budincă.
–        
Este delicioasă!
–        
Mie nu-mi place! O
voiam mai dulce.
–        
Poftim zahăr!
Îndulceşte-o după gustul tău.
Organul de simţ pentru gust este: a)
pielea; b) ochiul; c) limba.
Noaptea şi-a lăsat mantia peste tabără.
Luna a apărut mîndră pe bolta albastră. Stelele au început să pîlpîie vesele.
–        
Uite Carul Mic!
–        
Da,este o constelaţie
frumoasă şi uşor de recunoscut, mărturisi Gloria.
–        
Ce anume? întrebă Oana.
–        
Constelaţia este o
grupare mică de stele.
Oana a notatîn agendă. Constelaţia este:
a) grupare de planete; b) grupare mică  de stele; 
c) grupare de miliarde de stele.
– Stelele sunt corpuri cereşti
fierbinţi, formate din gaze ce ard permanent, adăugă Toma.
-Aşa este! Mie îmi plac stelele, rosti
Gloria.
– Ştii că sunt colorate?
– Da. Pot fi roşii (au o temperatură de
3000 grade Celsius),  galbene(5500 grade
Celsius) şialbastre (30.000 grade Celsius), răspunse Gloria cu promptitudine.
– Dar Universul ce este? interveni Oana.
– Universul este format din totalitatea
stelelor, organizate în galaxii şi spaţiul dintre ele, a dat Toma explicaţia.
– Am înţeles. Universul este alcătuit
din: a) constelaţii;  b) planete; c)
galaxii şi spaţiul dintre ele.
– Noapte bună, îngăimă Oana, căscînd.
– Vise plăcute!

– E timpul să mergem la somn!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.