O nouă zi sosise. Copiii îşi făceau
înviorarea în aer liber.
înviorarea în aer liber.
– Priveşte Gloria! Un pictor îşi pregăteşte şevaletul, şopti Toma.
– Să ne apropiem.Vreau să învăţ să
pictez. Gloria şi Toma au ieşit tiptil din rînd şi s-au ascuns după un copac.
pictez. Gloria şi Toma au ieşit tiptil din rînd şi s-au ascuns după un copac.
– Este un peisaj! Ce delicat ţine
penelul?
penelul?
– Ce este penelul? strigă Toma.
Pictorul a întors privirea. Le-a zîmbit,
facăndu-le semn să se apropie.
facăndu-le semn să se apropie.
– Bună ziua dragilor! Penelul este
această pensulăsubţire!
această pensulăsubţire!
– Pictaţi numai peisaje? întrebă Gloria.
– Acum da. Urmez sfaturile lui marelui
pictor Tonitza. El spunea că „ indiferent unde văveţi afla: în oraş sau la
ţară, la munte sau la baltă –natura e pretutindeni interesantă. Asta, dacă ştii
să o surprinzi sub aspectele ei cele mai fericite. Adică: înainte de răsăritul
soarelui”.
pictor Tonitza. El spunea că „ indiferent unde văveţi afla: în oraş sau la
ţară, la munte sau la baltă –natura e pretutindeni interesantă. Asta, dacă ştii
să o surprinzi sub aspectele ei cele mai fericite. Adică: înainte de răsăritul
soarelui”.
– Mie îmi plac chipurile copiilor
pictate de Tonitza, completă Toma. Sper ca într-o zi să pot desena în stilul său.
pictate de Tonitza, completă Toma. Sper ca într-o zi să pot desena în stilul său.
– Prin exerciţiu şi perseverenţă sigur
vei reuşi. Ai dreptate.Tablourile „Capde fetiţă”, „Fetiţa pădurarului”, „Joc de
copii”, „Tînără cu foarfeca” sunt viu colorate şi transmit farmecul copilăriei.
vei reuşi. Ai dreptate.Tablourile „Capde fetiţă”, „Fetiţa pădurarului”, „Joc de
copii”, „Tînără cu foarfeca” sunt viu colorate şi transmit farmecul copilăriei.
– Ştiu că a fost prieten bun cu Ştefan
Luchian, adăugă Gloria.
Luchian, adăugă Gloria.
– Într-adevăr, s-au susţinut în
activitatea artistică, confirmă pictorul.
activitatea artistică, confirmă pictorul.
– Luchian este vestit pentru frumuseţea
florilor pictate. „Anemonele” reprezintă capodopera sa. Nimeni altul nu a
reuşit să redea mai exact delicateţea
catifelată a petalelor, mărturisi entuziasmată Gloria.
florilor pictate. „Anemonele” reprezintă capodopera sa. Nimeni altul nu a
reuşit să redea mai exact delicateţea
catifelată a petalelor, mărturisi entuziasmată Gloria.
– Dar nici „Dumitriţe”, „Maci”,
„Garoafe”, „Trandafiri” sau portretele „Fata cu basma înflorată”, „Un zugrav –
Autoportret” şi „Moş Nicolae Cobzarul” nu sunt mai prejos, concluzionă Toma.
„Garoafe”, „Trandafiri” sau portretele „Fata cu basma înflorată”, „Un zugrav –
Autoportret” şi „Moş Nicolae Cobzarul” nu sunt mai prejos, concluzionă Toma.
– Nicolae Grigorescu a fost impresionat
de talentul lui Luchian şi chiar a exclamat: „În sfîrşit, am şi eu un
succesor!”, le împărtăşi pictorul copiilor.
de talentul lui Luchian şi chiar a exclamat: „În sfîrşit, am şi eu un
succesor!”, le împărtăşi pictorul copiilor.
– Mare artist şi Grigorescu. „Carul cu boi”
şi portretele de ţărănci din zona Muscelului sunt recunoscute uşor completă
Gloria.
şi portretele de ţărănci din zona Muscelului sunt recunoscute uşor completă
Gloria.
– Pictorul Nicolae Grigorescu a pictat
şi bisericile Zamfira şi Agapia, spuse pictorul. Dar pictori din alte ţări
cunoaşteţi?
şi bisericile Zamfira şi Agapia, spuse pictorul. Dar pictori din alte ţări
cunoaşteţi?
– Îmmmm, nu prea, murmură Toma.
– Eu ştiu cîţiva: Picasso, Monet, Goya,
Dalli, Leonardo Da Vinci.
Dalli, Leonardo Da Vinci.
– Foarte bine! Felicitări! Pentru acest
răspuns, am să îţi divulg cîteva din tainele picturii. Culorile primare sunt:
roşu, galben şi albastru. Culorile
secundare se obţin prin combinarea a două culori primare. Astfel, amestecîd
roşu cugalben se obţine portocaliu sau oranj. Roşu în combinaţie cu albastru ne
oferă culoarea mov, iar galben cu albastru formează culoarea verde.
răspuns, am să îţi divulg cîteva din tainele picturii. Culorile primare sunt:
roşu, galben şi albastru. Culorile
secundare se obţin prin combinarea a două culori primare. Astfel, amestecîd
roşu cugalben se obţine portocaliu sau oranj. Roşu în combinaţie cu albastru ne
oferă culoarea mov, iar galben cu albastru formează culoarea verde.
– Dar albul şi negrul în ce categorie se
află (se încadrează)? întrebă Toma.
află (se încadrează)? întrebă Toma.
– Albul şi negrul sunt culori acromatice
sau non-culori. Prin combinarea lor obţinem griul. De asemenea, dacă amestecăm
o culoare cu alb, rezultă ceea ce se numeşte tentă. Dacă punem negru
într-o culoare se obţine o umbră, iar în urma combinaţiei
dintre gri şi o culoare se formează un ton.
sau non-culori. Prin combinarea lor obţinem griul. De asemenea, dacă amestecăm
o culoare cu alb, rezultă ceea ce se numeşte tentă. Dacă punem negru
într-o culoare se obţine o umbră, iar în urma combinaţiei
dintre gri şi o culoare se formează un ton.
– Care sunt culorile reci şi care sunt
cele calde? grăi nedumerită Gloria.
cele calde? grăi nedumerită Gloria.
– Este o altă clasificare a culorilor!
Astfel, culorile reci sunt: violet, bleu-violet, bleu-turcoaz, bleu-verde şi
verde, iar culorile calde sunt: galben,
oranj, roşu-oranj, roşu, roşu purpuriu, explică pictorul.
Astfel, culorile reci sunt: violet, bleu-violet, bleu-turcoaz, bleu-verde şi
verde, iar culorile calde sunt: galben,
oranj, roşu-oranj, roşu, roşu purpuriu, explică pictorul.
– Eu am cîştigat un concurs de pictură!
Am folosit dopuri de plută pe care le-am băgat în culoaree şi apoi am
ştampilat. Am creat un peisaj. Altă dată, am folosit tehnica picturii cu degetele.
A fost foarte interesant! mărturisi Toma.
Am folosit dopuri de plută pe care le-am băgat în culoaree şi apoi am
ştampilat. Am creat un peisaj. Altă dată, am folosit tehnica picturii cu degetele.
A fost foarte interesant! mărturisi Toma.
– Vreau să devin artist plastic! Să
folosesc desenul pentru a înfrumuseţa locuinţe, birouri, clădiri! exclamă
Gloria.
folosesc desenul pentru a înfrumuseţa locuinţe, birouri, clădiri! exclamă
Gloria.
– Unde aţi dispărut? întrebă
învăţătoarea. Alăturaţi-vă grupului
imediat. Vom vizita biserica din localitate.
învăţătoarea. Alăturaţi-vă grupului
imediat. Vom vizita biserica din localitate.
– La revedere, domnule pictor!
– La revedere, micuţilor artişti!
Fişă de lucru:
1. Enumerați
culorile calde.
culorile calde.
2. Combinând
albastru cu galben se obține:
albastru cu galben se obține:
a. ROȘU b. VIOLET
c. VERDE
c. VERDE
3. Luați
trei dopuri de plută. Introduceți-le în culoare și ștampilați o planșă. Ce
peisaj a rezultat?
trei dopuri de plută. Introduceți-le în culoare și ștampilați o planșă. Ce
peisaj a rezultat?
4. Scrieți
o minipoveste cu titlul „Viața în absența culorilor”.
o minipoveste cu titlul „Viața în absența culorilor”.
5. Dintr-o
jumătate de coajă de nucă, puteți o buburuză cu ajutorul culorilor roșu și
negru.
jumătate de coajă de nucă, puteți o buburuză cu ajutorul culorilor roșu și
negru.