MATEMATICA
1. Este
o zi de primăvară. Gloria şi Toma se duc la şcoală. Ei sunt prieteni şi colegi
de bancă. Dacă ea a început cu un mai tîrziu decît Toma, iar acesta are de 2
ori vârsta fratelui ei care are 4 ani, cîţi ani are Gloria?
o zi de primăvară. Gloria şi Toma se duc la şcoală. Ei sunt prieteni şi colegi
de bancă. Dacă ea a început cu un mai tîrziu decît Toma, iar acesta are de 2
ori vârsta fratelui ei care are 4 ani, cîţi ani are Gloria?
a)
9; b) 7; c) 11
9; b) 7; c) 11
2. Pe
drum, Gloria a adunat 10 pietricele pe care să le picteze.
drum, Gloria a adunat 10 pietricele pe care să le picteze.
–
Salutare. Uite ce am
pentru tine! Cinci pietricele magice, spuse Toma.
Salutare. Uite ce am
pentru tine! Cinci pietricele magice, spuse Toma.
Câte pietricele are în total Gloria?
a)15; b) 5; c) 10
3. Tot mergînd, copiii au ajuns în Ţara
Măsurătorilor.
Măsurătorilor.
– Toma, bea 2000 ml din acest suc, se
auzi vocea unui spiriduş.
auzi vocea unui spiriduş.
– E prea mult! spuse Gloria.
Dacă 1 litru are 1000 ml, ce cantitate
de lichid trebuia să bea băiatul?
de lichid trebuia să bea băiatul?
a) 200
l; b) 20 l; c) 2 l
l; b) 20 l; c) 2 l
4. Un
covor multicolor se întindea la picioarele copiilor.
covor multicolor se întindea la picioarele copiilor.
–
Este un covor
dreptunghiular! şopti Gloria.
Este un covor
dreptunghiular! şopti Gloria.
–
Este superb! O fi
fermecat?
Este superb! O fi
fermecat?
–
Nu zboară decît dacă
reuşiţi să-i calculaţi aria (suprafaţa), grăi un pitic cu barbă lungă.
Nu zboară decît dacă
reuşiţi să-i calculaţi aria (suprafaţa), grăi un pitic cu barbă lungă.
–
Ştiu eu formula:
lungime (L) x lăţime (l), răspunse Gloria.
Ştiu eu formula:
lungime (L) x lăţime (l), răspunse Gloria.
–
Dar nu ştim
dimensiunile, murmură Toma.
Dar nu ştim
dimensiunile, murmură Toma.
–
Vi le împărtăşesc eu:
lăţime 3 m şi lungime 5 m, răspunse piticul.
Vi le împărtăşesc eu:
lăţime 3 m şi lungime 5 m, răspunse piticul.
Aria covorului este:
a)
12 m pătraţi; b) 15 m pătraţi; c) 8 m pătraţi
12 m pătraţi; b) 15 m pătraţi; c) 8 m pătraţi
5. –
Pentru a putea trece mai departe, este necesar să extrageţi un bilet din
scorbură şi să-l rezolvaţi. Cine esre mai norocos dintre voi? întrebă spiriduşul.
Pentru a putea trece mai departe, este necesar să extrageţi un bilet din
scorbură şi să-l rezolvaţi. Cine esre mai norocos dintre voi? întrebă spiriduşul.
Copiii s-au privit speriaţi.
–
Mă încumet eu, rosti
Toma.
Mă încumet eu, rosti
Toma.
Băiatul a băgat mîna în scorbură şi a
scos un plic. L-a desfăcut şi au început să rezolve.
scos un plic. L-a desfăcut şi au început să rezolve.
A.
Alege grupa în care
toate numerele sunt mai decît 27 şi
maimici decît 53.
Alege grupa în care
toate numerele sunt mai decît 27 şi
maimici decît 53.
a)
39 – 22 – 52; b) 33 –
45 – 51; c) 2 – 37 -61
39 – 22 – 52; b) 33 –
45 – 51; c) 2 – 37 -61
B.
Rezultatul
exerciţiului: 15 + 15 x 0 + 15 x 1 – 15 este a) 15; b) 30; c) 0
Rezultatul
exerciţiului: 15 + 15 x 0 + 15 x 1 – 15 este a) 15; b) 30; c) 0
C.
Produsul numerelor 6 şi
14 este: a) 64; b) 84; c) 20
Produsul numerelor 6 şi
14 este: a) 64; b) 84; c) 20
D.
Se dau numerele 15 şi
4.
Se dau numerele 15 şi
4.
Suma
dintre ele este: a) 19; b) 22; c) 45;
dintre ele este: a) 19; b) 22; c) 45;
Diferenţa
dintre ele este: a) 13; b) 12; c) 11;
dintre ele este: a) 13; b) 12; c) 11;
Produsul
dintre ele este: a) 30; b) 60; c) 50;
dintre ele este: a) 30; b) 60; c) 50;
Suma
dintre produsul şi diferenţa lor este: a) 68; b) 71; c) 60.
dintre produsul şi diferenţa lor este: a) 68; b) 71; c) 60.
–
Bravo copii. Aţi
răspuns corect. Puteţi să vă continuaţi călătoria.
Bravo copii. Aţi
răspuns corect. Puteţi să vă continuaţi călătoria.
–
Mulţumim pentru
sfaturi! au exclamat într-un glas Toma şi Gloria.
Mulţumim pentru
sfaturi! au exclamat într-un glas Toma şi Gloria.
Cei doi colegi au început să cînte.
Păsările îi acompaniau.
Păsările îi acompaniau.
–
Stop! Aţi ajuns în Ţara
Cifrelor.
Stop! Aţi ajuns în Ţara
Cifrelor.
–
Ţara Cifrelor? murmură băiatul.
Ţara Cifrelor? murmură băiatul.
–
Da! Eu sunt Domnul 5 – Cinci.
Încîntat de cunoştinţă.
Da! Eu sunt Domnul 5 – Cinci.
Încîntat de cunoştinţă.
–
Noi suntem Gloria şi
Toma, s-au prezentat pe rînd copiii.
Noi suntem Gloria şi
Toma, s-au prezentat pe rînd copiii.
–
Am nevoie să îmi
mărturisiţi cifra voastră de naştere pentru a vă lăsa să călătoriţi mai
departe.
Am nevoie să îmi
mărturisiţi cifra voastră de naştere pentru a vă lăsa să călătoriţi mai
departe.
–
3, spuse Toma.
3, spuse Toma.
–
25, adăugă Gloria.
25, adăugă Gloria.
–
Perfect. Acum,
adunaţi-le, iar suma lor înmulţiţi-o cu 2. Rezultatul este:
Perfect. Acum,
adunaţi-le, iar suma lor înmulţiţi-o cu 2. Rezultatul este:
a)
38; b) 56; c) 62
38; b) 56; c) 62
După
ce au trecut de Domnul Cinci, copiii au găsit peste tot în jurul lor
exerciţii. Se găseau la ferestre, în copaci, pe aripile păsărilor, pe razele
soarelui, pe nori, pe pămînt.
ce au trecut de Domnul Cinci, copiii au găsit peste tot în jurul lor
exerciţii. Se găseau la ferestre, în copaci, pe aripile păsărilor, pe razele
soarelui, pe nori, pe pămînt.
–
Ce interesantă e lumea
cifrelor! exclamă Toma.
Ce interesantă e lumea
cifrelor! exclamă Toma.
–
Rezolvaţi cît mai multe
exerciţii şi veţi fi veseli, buni, harnici şi extrem de înţelepţi, i-a îndemnat
Domnul 5 pe cei doi elevi.
Rezolvaţi cît mai multe
exerciţii şi veţi fi veseli, buni, harnici şi extrem de înţelepţi, i-a îndemnat
Domnul 5 pe cei doi elevi.
Exerciţii:
I.
A + 15 =30
A + 15 =30
II.
A – 20 = 30
A – 20 = 30
III.
1+ 1 x 0 – 1 =
1+ 1 x 0 – 1 =
IV.
2 x 12 – 10 + 30 =
2 x 12 – 10 + 30 =
V.
40 -30 x 1 =
40 -30 x 1 =
VI.
100 -100 x 1 =
100 -100 x 1 =
VII.
9 – 4 x 5 + (30 – 15) =
9 – 4 x 5 + (30 – 15) =
VIII.
45 x 45 : 5 =
45 x 45 : 5 =
IX.
3 x 2 x 10 : 5 + 222 =
3 x 2 x 10 : 5 + 222 =
X.
7 + 10 – 15 : 3 =
7 + 10 – 15 : 3 =
–
Ajutor, ajutor! Un
intrus printre noi, strigau agitate un grup de cifre.
Ajutor, ajutor! Un
intrus printre noi, strigau agitate un grup de cifre.
–
Ce se întîmplă? întrebă
Gloria.
Ce se întîmplă? întrebă
Gloria.
–
Un străin a apărut
printrenoi, se văicăreau cifrele.
Un străin a apărut
printrenoi, se văicăreau cifrele.
–
Cine este?
Arătaţi-mi-l, spuse Toma.
Cine este?
Arătaţi-mi-l, spuse Toma.
–
Uitaţi-l! şi cifrele au
arărat spre o literă stingheră şi speriată.
Uitaţi-l! şi cifrele au
arărat spre o literă stingheră şi speriată.
–
Da, este o necunoscută.
Am mai întîlnit-o şi înainte. O transformăm imediat într-un confrate de-al
vostru, rosti Gloria, zîmbind.
Da, este o necunoscută.
Am mai întîlnit-o şi înainte. O transformăm imediat într-un confrate de-al
vostru, rosti Gloria, zîmbind.
Descoperiţi termenul necunoscut „a” din
exerciţiul:
exerciţiul:
900 – a = 450
a)
600; b) 450;
c) 500.
600; b) 450;
c) 500.
Redînd „Ţării
Cifrelor”numărul rătăcit, cei doi copii au devenit puternici şi încrezători în
forţele proprii.
Cifrelor”numărul rătăcit, cei doi copii au devenit puternici şi încrezători în
forţele proprii.
–
Ce bine este să ştii să
calculezi! recunoscu Toma.
Ce bine este să ştii să
calculezi! recunoscu Toma.
–
Într-adevăr! Am scăpat
teferi şi ne-am amuzat în acelaşi timp, completă Gloria.
Într-adevăr! Am scăpat
teferi şi ne-am amuzat în acelaşi timp, completă Gloria.